maanantai 2. kesäkuuta 2014

Projekti - Autotallirakennus

Vihdoinkin sää suosii rakentajaa, viikon takaiset sateet ovat enää vain  muisto ! Muurarit ovat päässeet autotallirakennuksen harkkojen kimppuun ja valmista tulee. Sää mukavan puolipilvinen, siispä loistava sää muuraukseen. Tällä viikolla näyttäisi helteet taas löytävän tiensä tänne Kaakkois-Suomeen. Näillä näkymin helleaalto ei ehdi haastamaan meidän muurareita vaan valmista tulee ennen sitä. Herra Hoo:kin aloitti sopivasti neljän viikon kesälomansa. Pääsemme siis koko pesueen voimin seuraamaan tulevan kotimme pystytystä heti alkumetreiltä saakka. Mahtavaa ! :)) Tuleva viikko menee varmasti nopeasti salaojitusten sekä sisä- ja ulkotäyttöjen merkeissä ... Aika tuskin käy siis pitkäksi, ainakaan Herra Hoo:lla. ;) 

Minä puolestani keskityn meidän sällien kaitsemiseen / viihdyttämiseen työmaalla; 
mm. käymällä läpi kerta toisensa jälkeen mitkä kaikki kuuluvat "älä koske" -osastoon. Hyväksi havaittu keino super uteliaiden jälkeläisten ruodussa pitämiseen on pakata matkaan mukaan kunnon eväät, säkillinen hiekkaleluja ja aiheeseen sopivia kaivureita ja traktoreita. :) Ja nyt kun vielä saisin selätettyä tämän pirullisen kesäflunssan pikapikaa ...

Ajattelin tästä eteenpäin pitää tämän autotalliprojektin omana postauksenaan, jota tulen päivittelemään kun hommat etenee, joten käykäähän kurkkailemassa silloin tällöin. :)


Harkkojen muurailua


Lämpöharkkoja siistissä pinossa odottamassa muurareita.




Lämpöharkot ovat tavallisia harkkoja tyyriimpiä, mutta asiaa puntaroituamme päädyimme kuitenkin käyttämään niitä autollirakennuksessamme. Suurin syy valintaamme oli se, että näin tulemme säästymään erillisten eristelevyjen asentamiselta, eristyksestä kuitenkaan tinkimättä.










Se alkais oleen sitten siinä. :)


Salaoja- ja patolevyasennukset, sisä- ja ulkotäyttöjen kera vk 24

Autotalliprojektin alussa olleet rapsakat sadepäivät otti meiltä luulot heti pois haastamalla muurausaikataulua melkoisen suvereenisti. Lisää oli kuitenkin tiedossa. Sateiden ja muutaman seesteisen muurauspäivän jälkeen painimme sitten aivan päinvastaisen ongelman kanssa eli veden tulo kunnallisesta vesijohtoputkesta pysähtyi kuin seinään !  Eipä auttanut muu kuin ottaa yhteys Vesilaitokseen ja uutiset eivät saaneet kiljahtelemaan riemusta; Valkealassa oli hajonnut vesijohtoputki ja vian paikantaminen ja korjaaminen vaatisi oman aikansa. Siinä meni sitten yksi päivä vesiletkun päätä toiveikkaana tuijotellessa. Onneksi seuraavana päivänä vesi lorotti taas nöyränä letkusta ja muuraukset pääsivät jatkumaan helteisessä + 30 ja risat lämmössä ... 

Muurausurakan selvittyä vihdoin voiton puolelle pääsimme alkuviikosta riemulla (?) lapiohommiin asentamaan salaojaputkia tarkastuskaivoineen.


On siinä tarkastuskaivon putkella mittaa ihan mukavasti.

Patolevyjen asennus kävi, voisiko sanoa ... melkein sormia napsauttamalla. Hyvä niin, sillä autotallin sisä- ja ulkotäytöt painoivat kovaa vauhtia päälle. Ensimmäinen "talon osien" toimitus läheni uhkaavasti. Sievitalon työmaapäällikon vieraillessa tiistaina tontilamme työmaapalaverin merkeissä, tuo parin metrin syvyinen rotko talon ja tallin välillä loisti vielä komeasti läsnäolollaan ja sai kun saikin aiheutettua hänen kasvoilleen hetkellisesti huolestuneen ilmeen. Tiedossa oli siis pitkät ja työntäyteiset pari päivää ja saimme kuin saimmekin montun täytettyä sovitusti torstaiksi kun talomme runko- ja kattopuut toimitettiin. 










                                     

Routaeristely menossa.




"Lätkä" ylhäisessä yksinäisyydessään.

Kattopalkin asennus käynnissä.



Välikaton vuoro

Tallirakennus etenee sekin mukavaa tahtia talomme rinnalla. Juhannusviikolla saatiin tässä projektissa yksi merkittävä vaihe päätökseen, eli välikatto.




Kyllähän ne kaikki tarvittavat ovet mahtuivat suunnitellusti.


Pari tukea piti asentaa ennen kattovaluja.


Liittotaatat paikallaan.




Betonipläjäys.

Juhanusaaton aattona oli vielä täysi tohina päällä, betoniauto toi puolen päivän aikaan 6 m3 betonia kattovalua varten. Ehdittiin kuin ehdittiinkin saamaan katto tasoitettua sekä peiteltyä ajoissa ennen päivittäistä "kiintiösadetta". Ohjeeksi saatiin, että päivän parin päästä katto tulisi kastella kunnolla jonka jälkeen se saa "muhia" pressun alla pari viikkoa kaikessa rauhassa. Sitten päästäänkin siirtymään kerrosta ylemmäs. :) Autotallin yläosa tulee valmiista elementeistä ja seuraavaksi odotellaan asianosaisia tekemään mittailuja oikeakokoisten elemettien takaamiseksi. Mukavaa päästä seuraamaan kahdenlaista rakentamistyyppiä rinnakkain; pre-cut ja elementti rakentaminen. 




Orastava kahlausallas pojille vai autotallin välikatto ... ?? ...


1 kommentti:

  1. Hei, eksyin blogiisi googlen kautta. Kiitos paljon vinkeistä ja ajatuksista autotallin rakennukseen liittyen. Helpottaa huomattavasti omaa suunnittelua :)

    VastaaPoista